Ringkasan Masa Yang Pertama Sejarah Nabi Muhammad Saw

www.shutteerstok.com

Penghulu kita, Muhammad bin Abdillah dan Aminah Al-Quraisyiah, ialah penutup sekalian nabi - nabi dan utusan Allah kepada semua manusia, supaya mereka menyembah kepada Allah semataa-mata, dan supaya mereka tidak menyekutukan sesuatu dengan Allah.

Dilahirkan Nabi s.a.w di Makkah, pada hari senin, tanggal 12 Rabi'ul - Awwal, Ayah beliau meninggal sebelum beliau dilahirkan dan dikubur di Madinah. Lalu ibunya mengasuh beliau , sesudah ibunya, beliau di susul oleh Tsuwaibah Al-Aslamiyah, kemudian oleh Haliemah As-Sa'diyah.

Pada umur 6 tahun, meninggallah ibu Nabi di Abwaa', lalu beliau di pelihara oleh Ummu Aiman dan ditanggung oleh datuknya. Pada umur 8 tahun, meninggallah pula datuknya, lalu beliau di tanggung oleh pamannya, yaitu Abu Thalib.

Ketika berumur 9 tahun, berlayarlah Nabi bersama pamannya, Abi Thalib, ke negeri Syam. Seorang pendeta bernama Buhaira melihat Nabi dan mengenal beliau.

pada masa umur 25 tahun, Rasulullah s.a.w berlayar dengan membawa dagangan siti khadijah dan sesudah kembalinya dua bulan, Nabi menikah dengan Khadijah sedang siti khadijah waktu itu berumur 40 tahun. Ketika berumur 35 tahun bersatu dengan qaum quraisy dalam mendirikan Ka'bah, dan beliau memberi keputusan di antara mereka tentang peletakkan Al-Hajarul Aswad ditempatnya.

Beliau termasyhur antara kaumnya dengan sifat-sifatnya yang terpuji. Mereka cinta kepadanya dan menghormatinya, hingga mereka gelarkan beliau "Al-AMien".

Sesungguhnya Allah telah memelihara Nabi dari amal-amal orang jahiliyah. Beliau suka menjauhkan diri dari pergaulan dengan manusia ketika umurnya hampir 40 tahun. Adalah Nabi suka menjalankan ibadahnya di Gua Hira menurut agama datuknya yaitu Ibrahim.
Ringkasan Masa Yang Pertama Sejarah Nabi Muhammad Saw Ringkasan Masa Yang Pertama Sejarah Nabi Muhammad Saw Reviewed by Pak Yan on January 02, 2017 Rating: 5

No comments:

BACA JUGA

Powered by Blogger.